Tematické okruhy k státní závěrečné zkoušce
(platí od JS 2025)
Bakalářské studium
Studijní program: DĚJEPIS SE ZAMĚŘENÍM NA VZDĚLÁVÁNÍ
Délka přípravy: 25 min
Délka zkoušky: 25-30 min
Otázky pro SZZ – obor dějepis obsahují světové a české dějiny. Časová a tematická šířka neznamená, že posluchač musí zodpovědět celou otázku. Každý tematický blok představuje komplex dílčích otázek, z nichž jednu ze světových a jednu z českých dějin examinátoři doporučí k rozpravě. Upřesnění, na co se má zaměřit je v kompetenci komise pro SZZ. Po přípravě se předpokládá samostatný výklad studenta, důraz na souvislosti, propojení politických, hospodářských, sociálních a kulturních dějin. Zkoušející vstupují do výkladu studenta, pokud tento výklad není plynulý, pokud student udělá chybu, vynechá něco zásadního apod., Dílčí otázky členů komise se mohou týkat jakékoliv části vylosované otázky. Student svůj výklad může opírat o poznámky pořízené v přípravě. Předpokládá se a velmi se doporučuje práce s atlasem dějin (některé otázky jsou na práci s mapou přímo postavené, např. objevné plavby, šíření reformace, územní vývoj českého státu, kolonizace a dekolonizace aj.) Pro úspěšné zvládnutí otázky se předpokládá elementární znalost odborné literatury k tématu.
Národní a obecné dějiny:
1. Pravěk
Charakteristika doby a života lovecko-sběračské pospolitosti - technologie výroby nástrojů - slavná tábořiště - nejstarší umění - "neolitická revoluce" - charakteristika vývoje pravěkých populací od eneolitu do doby železné - památky hmotné kultury (šperk, nástroje, zbraně, keramika) - život a smrt v pravěku.
2. Starověk
Nejstarší starověké civilizace Blízkého a Středního východu - Antické Řecko (uspořádání společnosti, hlavní dějinné konflikty, kultura) - vývoj Římské říše v jednotlivých historických epochách (království, republika, císařství) - Římská říše a barbarikum - počátky křesťanství - zánik Západořímské říše a její dědictví
3. Raný středověk
Příčiny zániku antického světa. Stěhování národů. Germáni. Slované. Etatizace raně středověké Evropy. Kočovné národy. První germánské státní útvary. Vývoj v Itálii. Franská říše. Anglie. Vikingská expanze. Kyjevská Rus. Arabská říše, náboženství, kultura. Byzantská říše. Církev a její boj o emancipaci. Raně středověké hospodářství a společnost. Velká Morava. Počátky českého přemyslovského státu.
4. Vrcholný středověk
Anglo-francouzské soupeření od počátků do stoleté války. Svatá říše římská. Uhry. Polsko. Křížové výpravy. Východní Evropa. Mongolský vpád. Český stát za posledních Přemyslovců. Kolonizace, emfyteuze, zakládání měst.
5. Pozdní středověk
Západní Evropa ve 13. - 15. století. Černá smrt. Stoletá válka. Rusko ve 14. - 15. století. Rozklad a pád Byzance. Osmanská říše ve 14. - 15. století. Hanza, Benátky a Janov. Střední Evropa ve 13. - 15. století. Církev, univerzity a města ve 14. - 15. století. Papežství a konciliarismus. Český stát za Lucemburků. Husitská revoluce. Vláda Jiřího z Poděbrad. Česká stavovská monarchie za Jagellonců.
6. Nástup novověku
Renesance a humanismus – kultura, věda společnost, osobnosti. Dějinné zvláštnosti v Polsku a Rusku 16. století. Geografické objevy a formování kolonií. Likvidace indiánských říší ve střední a Latinské Americe. Nástup Habsburků na český a uherský trůn.
7. Reformace a protireformace
Reformace, její představitelé a rozšíření po Evropě. Alžbětinská Anglie. Náboženské války ve Francii. Říše Karla V. Tridentský koncil. Katolická liga a protestantská unie. Třicetiletá válka. Formování české stavovské opozice proti Habsburkům. Česká konfese. Rudolfův Majestát. České stavovské povstání. Pobělohorská rekatolizace. Pobělohorská emigrace.
8. Barokní doba
Baroko - Evropa a české země. Francie Ludvíka XIV. Absolutismus. Merkantilismus. Svatá říše po třicetileté válce a vznik velmocenského Pruska. Turci ve střední Evropě. České země v době absolutismu. Leopold I. Čarodějnické procesy. Válka o dědictví španělské.
9. Osvícenský absolutismus
Osvícenský absolutismus v Evropě a jeho podoby. České země za vlády Marie Terezie a Josefa II. Reformy a opatření v řízení státu. Války o dědictví rakouské. Sedmiletá válka.
10. Raně novověké státy
Nizozemská revoluce. Anglická revoluce. Průmyslová revoluce. Vznik USA. Velká francouzská revoluce. Počátky českého národního obrození.
11. Napoleonské války
Konzulát a císařství ve Francii. Průběh a výsledky napoleonských válek. Protifrancouzské koalice. Vídeňský kongres a jeho důsledky pro Evropu. České země za napoleonských válek. České národní obrození.
12. Evropa a svět v první polovině 19. století
Svatá aliance. Restaurace a červencová revoluce ve Francii. Národně osvobozenecké hnutí v Belgii, Řecku, Polsku a Latinské Americe. České země za předbřeznového režimu v habsburské monarchii. Revoluce 1848-1849 v Evropě.
13. Druhá polovina 19. století a formování občanské společnosti
Americká občanská válka. Kolonialismus a imperialismus. Vznik Rakousko-Uherska. Dělnické hnutí (I. a II. internacionála). Prusko-rakouská a prusko-francouzská válka. Sjednocení Itálie a Německa. Neoabsolutismus a obnovení ústavních poměrů v habsburské monarchii.
14. Přelom 19. a 20. století v Evropě
Evropa po Berlínském kongresu. Osmanská říše. Boj za všeobecné volební právo. Dělnické hnutí. Bosenská krize. Rozdělení Evropy na dva bloky. Turecko-italská válka. Balkánské války 1912-1913. Diferenciace českého politického života.
15. První světová válka
Příčiny, průběh a důsledky války. Válečné cíle. Západní a východní bojiště. Ruské revoluce 1917. Konec války. Mírové smlouvy a vznik nástupnických států. Politická situace v českých zemích. Domácí a zahraniční československý odboj.
16. Meziválečné období
Společnost národů. Malá dohoda. Mezinárodní komunismus. Bolševický režim v Rusku. Fašismus v Itálii a ve Španělsku. Světová ekonomika a hospodářská krize. Výmarská republika a nacismus v Německu. Čína. První a druhá Československá republika.
17.Druhá světová válka
Příčiny, průběh a důsledky války. Podivná válka. Ruské bojiště. Spojenecké konference. Hlavní světová bojiště. Protektorát Čechy a Morava. Slovenský stát. Československý odboj (zahraniční, domácí).
18. Období 1945–1956
Vznik a krize sovětského bloku. Západní demokracie. První fáze studené války. Dekolonizace. Mezinárodní konflikty. Třetí ČSR 1945-1948. Od únorového převratu k politickým procesům v padesátých letech.
19. Od Suezské krize do rozpadu sovětského bloku
Osmašedesátý rok a normalizace. Evropská integrace. Rozpad sovětského bloku. Dekolonizace. Studená válka. Důležité mezinárodní konflikty do konce 20. století.
20. Evropa a svět na konci 20. století.
Pád železné opony. Sjednocení Německa. Rozpad SSSR. Hospodářské a vojenské integrace. Terorismus. válka v Perském zálivu. Hlavní geopolitické problémy. Transformace postkomunistického bloku. Autoritativní režimy. Transformace postkomunistického bloku. Autoritativní režimy. Rozpad Československa. Společenské a kulturní proměny v ČR po roce 1989.
Tematické okruhy k státní závěrečné zkoušce
(platí pro PS 2024)
Bakalářské studium
Studijní program: DĚJEPIS SE ZAMĚŘENÍM NA VZDĚLÁVÁNÍ
1. Pravěk:
Charakteristika doby a života lovecko-sběračské pospolitosti - technologie výroby nástrojů - slavná tábořiště - nejstarší umění - "neolitická revoluce" - charakteristika vývoje pravěkých populací od eneolitu do doby železné - památky hmotné kultury (šperk, nástroje, zbraně, keramika) - život a smrt v pravěku.
2. Starověk:
Nejstarší starověké civilizace Blízkého a Středního východu - Antické Řecko (uspořádání společnosti, hlavní dějinné konflikty, kultura) - vývoj Římské říše v jednotlivých historických epochách (království, republika, císařství) - Římská říše a barbarikum - počátky křesťanství - zánik Západořímské říše a její dědictví.
3. Raný středověk:
Příčiny zániku antického světa. Stěhování národů. Germáni. Slované. Etatizace raně středověké Evropy. Kočovné národy. První germánské státní útvary. Vývoj v Itálii. Franská říše. Anglie. Vikingská expanze. Kyjevská Rus. Islám. Byzantská říše. Církev a její boj o emancipaci. Raně středověké hospodářství a společnost. Velká Morava. Počátky českého přemyslovského státu.
4. Vrcholný středověk:
Anglo-francouzské soupeření od počátků do stoleté války. Svatá říše římská. Uhry. Polsko. Křížové výpravy. Východní Evropa. Mongolský vpád. Český stát za posledních Přemyslovců. Kolonizace, emfyteuze, zakládání měst.
5. Pozdní středověk:
Západní Evropa ve 13. - 15. století. Stoletá válka. Rusko ve 14. - 15. století. Rozklad a pád Byzance. Osmanská říše ve 14. - 15. století. Hanza, Benátky a Janov. Střední Evropa ve 13. - 15. století. Církev, univerzity a města ve 14. - 15. století. Papežství a konciliarismus. Český stát za Lucemburků. Husitská revoluce. Vláda Jiřího z Poděbrad. Česká stavovská monarchie za Jagellonců.
6. Nástup novověku:
Renesance a humanismus – kultura, věda společnost, osobnosti. Dějinné zvláštnosti v Polsku a Rusku 16. století. Geografické objevy a formování kolonií. Likvidace indiánských říší ve střední a Latinské Americe. Nástup Habsburků na český a uherský trůn.
7. Reformace a protireformace:
Reformace, její představitelé a rozšíření po Evropě. Alžbětinská Anglie. Náboženské války ve Francii. Říše Karla V. Tridentský koncil. Katolická liga a protestantská unie. Třicetiletá válka. Formování české stavovské opozice proti Habsburkům. Česká konfese. Rudolfův Majestát. České stavovské povstání a pobělohorská rekatolizace.
8. Barokní doba:
Baroko. Francie Ludvíka XIV. Absolutismus. Merkantilismus. Válka o dědictví španělské. Svatá říše po třicetileté válce a vznik velmocenského Pruska. Turci ve střední Evropě. České země součástí mnohonárodnostní habsburské monarchie. Pobělohorská emigrace.
9. Osvícenský absolutismus:
Osvícenský absolutismus v Evropě a jeho podoby. České země za vlády Marie Terezie a Josefa II. Reformy a opatření v řízení státu. Války o dědictví rakouské. Sedmiletá válka.
10. Raně novověké státy:
Nizozemská revoluce. Anglická revoluce. Průmyslová revoluce. Vznik USA. Velká francouzská revoluce. Počátky českého národního obrození.
11. Napoleonské války:
Konzulát a císařství ve Francii. Průběh a výsledky napoleonských válek. Protifrancouzské koalice. Vídeňský kongres a jeho důsledky pro Evropu. České země za napoleonských válek. České národní obrození.
12. Evropa a svět v první polovině 19. století:
Revoluce 1848-1849 v Evropě. Svatá aliance. Restaurace a červencová revoluce ve Francii. Národně osvobozenecké hnutí v Belgii, Řecku, Polsku a Latinské Americe. České země za předbřeznového režimu v habsburské monarchii.
13. Druhá polovina 19. století a formování občanské společnosti:
Americká občanská válka. Kolonizace. Vznik Rakousko-Uherska. Dělnické hnutí (I. a II. internacionála). Prusko-rakouská a prusko-francouzská válka. Sjednocení Itálie a Německa.
Neoabsolutismus a obnovení ústavních poměrů v habsburské monarchii.
14. Přelom 19. a 20. století v Evropě:
Evropa po Berlínském kongresu. Osmanská říše. Boj za všeobecné volební právo. Dělnické hnutí. Bosenská krize. Rozdělení Evropy na dva bloky. Balkánské války 1912-1913. Diferenciace českého politického života.
15. První světová válka:
Příčiny, průběh a důsledky války. Válečné cíle. Západní a východní bojiště. Ruské revoluce 1917. Konec války. Mírové smlouvy a vznik nástupnických států. Politická situace v českých zemích. Domácí a zahraniční československý odboj.
16. Meziválečné období:
Společnost národů. Malá dohoda. Mezinárodní komunismus. Bolševický režim v Rusku. Fašismus v Itálii a ve Španělsku. Světová ekonomika a hospodářská krize. Výmarská republika a nacismus v Německu. Čína. První a druhá Československá republika.
17. Druhá světová válka:
Příčiny, průběh a důsledky války. Podivná válka. Ruské bojiště. Spojenecké konference. Hlavní světová bojiště. Protektorát Čechy a Morava. Slovenský stát. Československý odboj (zahraniční, domácí).
18. Období 1945–1956:
Vznik a krize sovětského bloku. Západní demokracie. První fáze studené války. Dekolonizace. Mezinárodní konflikty. Třetí ČSR 1945-1948. Od únorového převratu k politickým procesům v padesátých letech.
19. Od Suezské krize do rozpadu sovětského bloku:
Osmašedesátý rok a normalizace. Evropská integrace. Rozpad sovětského bloku. Dekolonizace. Studená válka. Důležité mezinárodní konflikty do počátku devadesátých let 20. století.
Tematické okruhy k státní závěrečné zkoušce
(platí od JS 2025)
Navazující magisterské studium
Studijní program: UČITELSTVÍ DĚJEPISU PRO ZŠ
I. Dějepis
II. Didaktika dějepisu (viz Integrovaná SZZ s pedagogikou a psychologií)
Délka přípravy: 30 min
Délka zkoušky: cca 10 min světové dějiny, 10 min české dějiny, 10 min. didaktika
Otázky pro SZZ – obor dějepis obsahují světové a české dějiny a didaktiku dějepisu. Časová a tematická šířka neznamená, že posluchač musí zodpovědět celou otázku. Každý tematický blok představuje komplex dílčích otázek, z nichž jednu ze světových a jednu z českých dějin examinátoři doporučí k rozpravě. Upřesnění, na co se má zaměřit je v kompetenci komise pro SZZ. Po přípravě se předpokládá samostatný výklad studenta, důraz na souvislosti, schopnost vysvětlení stěžejních problémů, schopnost komparace, propojení politických, hospodářských, sociálních a kulturních dějin s dějinami každodennosti. Zkoušející vstupují do výkladu studenta, pokud tento výklad není plynulý, pokud student udělá chybu, vynechá něco zásadního apod., Dílčí otázky členů komise se mohou týkat jakékoliv části vylosované otázky. Student svůj výklad může opírat o poznámky pořízené v přípravě. Předpokládá se a velmi se doporučuje práce s atlasem dějin (některé otázky jsou na práci s mapou přímo postavené, např. objevné plavby, šíření reformace, územní vývoj českého státu, kolonizace a dekolonizace aj.) Pro úspěšné zvládnutí otázky se předpokládá elementární znalost odborné literatury k tématu z dějepisu i didaktiky dějepisu.
Didaktika: Po přípravě se předpokládá samostatný výklad studenta, důraz je kladen na schopnost využít strukturu tématu k jeho výstižnému objasnění. Formulace z didaktické a metodické teorie dějepisu (resp. klíčové pojmy) nutno důsledně doprovázet příklady ze školské praxe.
I. Dějepis:
1. Judaismus
Vznik judaismu a náboženské texty: Tanach, Tóra, Talmud – Izrael v době královské - proměny nadvlády nad "zemí zaslíbenou" - židovská diaspora - postavení Židů ve středověké Evropě - Židé v raném novověku - příklady z českých zemí - židovský obchod a průmyslové podnikání - sionismus – holokaust – vznik a vývoj státu Izrael.
2. Křesťanství
Christianizace Evropy – papežství a koncily – nové myšlenkové proudy a hereze – církevní rozkoly – řeholní život a kláštery - reformace, protireformace a rekatolizace – poutní tradice a lidová zbožnost – křesťanské misie – odraz osvícenství a josefinismu v náboženském životě – církve a křesťanství v moderní občanské společnosti – velké osobnosti církevních dějin.
3. Islám
Vznik islámu, prorok Mohamed, hidžra, korán – sunnité a šiité – vztah islámu k ostatním monoteistickýcm náboženstvím – Arabové ve středověku a jejich vliv na evropskou vědu a kulturu – právo a doktrína – náboženský a sociální charakter islámu – islámská expanze - Turci a šíření islámu - významné konflikty od středověku do 20. století - islámský fundamentalismus.
4. Český stát ve střední Evropě
Od Velkomoravské říše k přemyslovskému království – Území Přemyslovců – české země za vlády Lucemburků – od husitství k jagellonské vládě – země Koruny české v habsburském soustátí – jejich postavení a úloha - od zemského patriotismu k modernímu českému národnímu povědomí.
5. Územní a správní vývoj českého státu
Český stát ve středověku, světská a církevní správa - země Koruny české a jejich specifika - územní změny v době habsburské monarchie - územní a správní vývoj v 19. století, za Československa a v České republice.
6. Česká a evropská reformace
Čeští a evropští reformní kazatelé předhusitské doby – Mistr Jan Hus a česká reformace – Jednota bratrská – Předpoklady reformace 16. st., její představitelé a rozšíření – Erasmus Rotterdamský a humanismus – Tridentský koncil – zvláštnosti reformace v Anglii – novokřtěnci – nekatolické církve a hnutí v předbělohorských Čechách a na Moravě – společensko-hospodářské a kulturní otázky české a evropské reformace.
7. Česká otázka v kontextu dějin
Otázky smyslu, identity a perspektiv "češství" – smysl českých dějin v kontextu evropských dějin – „češství a evropanství“ – česká otázka od Palackého k Masarykovi, polemika o tzv. smyslu českých dějin - mýty a stereotypy českých dějin - příklady.
8. Češi a Němci v českých zemích
Německá kolonizace – nacionalizace 19. století – Češi, Němci a vznik ČSR – dvacetiletí Čechů a Němců v demokratickém čs. státě, rozbití ČSR – protektorát a geneze odsunu – mezinárodní rámec odsunu sudetských Němců a jeho realizace, interpretace odsunu.
9. Kulturní epochy od pravěku po renesanci
Charakteristika významných rysů a znaků, a to zejména hmotné kultury, architektury, malířství a sochařství a vhodné průměty se soudobými světonázory nebo životním stylem, nutno doložit konkrétními příklady.
10. Kulturní epochy od baroka po 20. století
Baroko dynamické a klasické, rokoko – klasicismus a empír – romantismus a historismus – projevy moderní kultury v malířství a sochařství od impresionismu - výtvarné směry ve 20. století - příklady.
11. Současná etnická struktura Evropy a její historie
Pojmy národ a stát v dějinách – etnická mapa Evropy – románské: germánské, ugrofinské, baltské a slovanské národy – velké a malé národy a její historie – národnostní menšiny - Židé v Evropě. Romové.
12. Středověké, novověké město a vesnice.
Vznik měst, rozvoj měst ve 13. století, tržní okruhy, cechy, výrobní a obchodní privilegia, měšťanská politika a kultura, rozvoj vzdělanosti, univerzity – světový trh, rozvoj obchodu, průmyslová revoluce, vznik průmyslových oblastí – úloha měst při formování a rozvoji občanské demokratické společnosti - předmoderní rodina - vývoj a proměny vesnice.
13. Národnostní situace ve střední a východní Evropě v 19. a 20. století
Mnohonárodnostní monarchie 19. století: Rakousko-Uhersko, Rusko, Německé císařství, Osmanská říše – vznik „národních“ států po první světové válce – neúspěch meziválečné politiky ochrany menšin a radikální řešení problematiky menšin po druhé světové válce.
14. Kolonialismus v raném novověku
Počátky kolonialismu a jeho vazby na zámořské objevy – historicko-geografická charakteristika – význam a důsledky sedmileté války pro další rozvoj koloniálních říší.
15. Kolonialismus a imperialismus v 19. a 20. století
Historicko-geografická charakteristika koloniálních impérií v 19. a 20. století do konce druhé světové války – rozklad koloniálního systému po druhé světové válce.
16. Proměny politických režimů v 19. století
„Jaro národů“ – revoluce 1848/1849 – formování občanských společností – zrod moderního nacionalismu – Latinská Amerika.
17. Evropa v 17. a 18. století.
Charakteristika evropských monarchií: zejména Francie, Španělsko, habsburská monarchie, Anglie, Rusko, Polsko - Osmanská říše – významné události, které ovlivnily posílení, konzervaci nebo pád evropských absolutistických monarchií (srovnání, rozdíly) - USA.
18. Od Velké francouzské revoluce do první světové války
Velká francouzská revoluce, charakteristika evropských monarchií: zejména Francie, Španělsko, habsburská monarchie, Anglie, Rusko a Osmanská říše – významné události, které ovlivnily posílení, konzervaci nebo pád evropských absolutistických monarchií - Ústavy - reformy - formování spojenectví - konflikty - expanzivní politika - příčiny první světové války.
19. "Východní otázka" v mezinárodních vztazích 19. a 20. století
Krize Osmanské říše v 19. století – rusko-turecká válka a berlínský kongres 1878 – italsko-turecká válka - balkánské války 1912–1913 – rozpad Osmanské říše po první světové válce.
20. Globální krize první poloviny 20. století, jejich příčiny, průběh a důsledky
První světová válka – hospodářská krize – druhá světová válka.
21. Evropa mezi světovými válkami
Demokratické a totalitní režimy v Evropě – mezinárodní řešení bezpečnostní situace.
22. Demokracie a totalita od roku 1945 do roku 1960
První fáze studené války – dekolonizace – OSN – osobnosti: Západ, Východ, globální jih - počátky evropské integrace - československé dějiny.
23. Demokracie a totalita od roku 1961 do roku 1989
Studená válka – dekolonizace – osobnosti: Západ, Východ, globální jih - evropská integrace - československé dějiny a vznik České republiky.
24. Geopolitický vývoj euroatlantického světa
Sjednocení Německa - rozpad SSSR - rozpad Jugoslávie - transformace východního bloku - role EU a NATO - mezinárodní terorismus (září 2021).
25. Globální jih a Asie
Vývoj na Blízkém a Středním Východě - Arabské jaro - Čína a Dálný východ.
26. Mezníky vědy techniky
Věda a technika ve starověku. Výčet a stručná charakteristika klíčových objevů staroorientálního světa. Helénistická věda – úspěchy a omyly v poznání světa. Múseion a jeho význam. Římská technika. Vztah středověké a raně novověké církve k antickému obrazu světa a vědeckému poznání. Charakteristika přínosu Arabů. Humanistická věda – charakteristika klíčových objevů. Osvícenská věda – hlavní objevy. První a druhá průmyslová revoluce: stěžejní vynálezy a jejich důsledky. Věda a technika ve 20. století: doprava, automatizace, dobývaní vesmíru, robotizace a informační technologie – mezníky, přírodní vědy – molekulární biologie, fyzika a jaderná fyzika – mezníky.
27. Historická krajina
Historická geografie a předmět jejího studia, proměny historické krajiny s využitím příkladů ve středověku, raném novověku, moderní době, vývoj kartografie – příklady map, atlasů, jejich charakteristika, proměny názvů měst, regionů, států, etymologie, exonyma, historické regiony v proměnách staletí (příklady z českých zemí, Evropy, světa), staré stezky.
28. České a světové dějepisectví v kontextu dějin a kultury
Rozdělení, charakteristika a příklady nejstarší historiografické produkce ve světě a v českých zemích, dějepisectví středověku, renesance, baroka, osvícenství, role historiografie při formování moderní společnosti, dějepisectví 20. století – hlavní proudy a skupiny, historiografie za první republiky, v době nacistické a komunistické totality, hlavní trendy české historiografie po roce 1989.
II. Didaktika
Okruhy ke státní závěrečné zkoušce z didaktiky dějepisu pro učitele: navazující magisterské studium. Od js 2025 integrované se státní závěrečnou zkouškou z pedagogiky a psychologie
Téma: 1 |
Aplikační nebo portfoliové úkoly |
Vybraná literatura a stránkování |
Vznik didaktiky dějepisu, charakteristika předmětu Vznik disciplíny jako výsledek diferenciačního procesu novodobého rozvoje věd, hlavní představitelé a významnější metodické práce; charakteristika cílů didaktiky dějepisu a definování jejího předmětu. |
Na základě hlubší analýzy přibližně posledního půlstoletí vývoje oborové didaktiky dějepisu pojmenujte a zdůvodněte hlavní proměny oboru, jejich klady a zápory. |
Stuchlíková, I., & Janík, T. et al. (2015). Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. MU, s. 289-321. Labischová D., Gracová B.: (2008). Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita v Ostravě, s. 11–12.
|
Téma: 2 |
Aplikační nebo portfoliové úkoly |
Vybraná literatura |
Didaktický experiment a jeho využití v práci učitele dějepisu Charakteristika jednotlivých fází pedagogického výzkumu a jim odpovídajících výzkumných metod a technik; struktura výzkumného projektu jako výchozího materiálu pro vstupní oponenturu; základní soubor a stanovení vzorku respondentů, konstrukce zkušebního testu a jeho uplatnění v práci učitele dějepisu. |
Představte konkrétní příklad didaktického experimentu v dějepisné výuce od výzkumné otázky až po interpretaci dat získaných prostřednictvím testu. |
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing. |
Téma: 3 |
Aplikační a portfoliové úkoly |
Vybraná literatura |
Vztah historie jako vědy k dějepisu jako vyučovacímu předmětu. Dějepisný didaktický systém jako pedagogická modifikace vědního systému historie, příbuzné znaky a odlišnosti. |
Zaměřte se na tvrzení o větší variabilitě didaktického systému oproti historiografii a doložte je vhodnými příklady. |
Julínek, S. (2008). Základy oborové didaktiky dějepisu. MU Brno. Beneš, Z. (2009). Základ a aplikace. Dějepis mezi historickou vědou a školním vzděláním. Pedagogika 54(2), s. 153-163. |
Téma: 4 |
Aplikační a portfoliové úkoly |
Vybraná literatura |
Pojetí dějepisu Charakteristika významu předmětu, jeho obsahu, cílů a úkolů v oblasti poznatkové, hodnotové a schopnostní a dovednostní.
|
Na příkladu konkrétní vyučovací hodiny (vlastní přípravy) odvoďte vhodně cílovou strukturu v jednotlivých oblastech a postup zdůvodněte. |
Julínek, S. (2008). Základy oborové didaktiky dějepisu. MU Brno. Beneš, Z. Výzva, nebo destrukce? Česká kurikulární reforma a dějepis. Pedagogika LV/2005, č. 1, s. 37-47. Beneš, Z.- Hudecová, D. (2005). Pojetí dějepisu jako školního předmětu, jeho poslání a funkce v soudobé společnosti. In: Manuál pro tvorbu školního vzdělávacího programu vzdělávací obor dějepis. Úvaly, Albra – Praha, SPL - PRÁCE, s. 10-11(13) |
Téma: 5 |
Aplikační a portfoliové úkoly |
Vybraná literatura |
Soustava dějepisného vyučování v základních pedagogických dokumentech. Soustava jako soubor specifických kvalit, jež má žák na určitém stupni či druhu školy získat; různé stupně konkretizace učiva v základních pedagogických dokumentech; charakteristika učebních plánů, učebních osnov (cyklické osnování učiva) a dějepisných učebnic (analýza jejich funkce informativní, formativní a metodologické). |
Co rozumíte soustavou dějepisného vyučování a v kterých základních pedagogických dokumentech je zakotvena? |
Beneš, Z. (2008). (Eds.). Klíčové kompetence a školní dějepis. In: Historie a škola VI. Klíčové kompetence a současný stav vzdělávání v dějepise. Praha (Ústav pro informace a vzdělávání pro MŠMT ČR), s 31–40. |
Téma: 6 |
Aplikační a portfoliové úkoly |
Vybraná literatura |
Teorie výběru dějepisného učiva Řešení disproporce mezi sumativním nárůstem historického obsahu, náročného pro žáky, a jejich reálnými schopnostmi; různé přístupy výběru u nás a ve světě - např. liberální, paradigmatický, systémový, základního učiva. |
Zaměřte se na velkou revizi RVP ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost. Posuďte, do jaké míry navrhovaná změna ovlivní dosavadní model výběru dějepisného obsahu.
|
Ferro, M. (2019). Jak se vyprávějí dějiny dětem po celém světě. Academia. https://velke-revize-zv.rvp.cz/clovek-a-spolecnost Hudecová, D. (2006). Analýza dějepisných vzdělávacích programů ve vybraných státech Evropy a její výsledky. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. |
Téma: 7 |
Aplikační a portfoliový úkol |
Vybraná literatura |
Didaktická nutnost názorného vyučování v dějepise (nemožnost uplatnění principu živého nazírání); účinnost bezprostředního a zprostředkovaného názoru; míra názornosti; názorná pomůcka jako východisko smyslového poznání a zdroj komunikace, specifika symbolických pomůcek; utřídění vyučovacích prostředků, didaktická technika.
|
Na konkrétním příkladu hmotných, auditivních, slovních (oral history) nebo audiovizuálních výukových prostředků demonstrujte některý z doporučovaných postupů pro jejich analýzu a interpretaci. Doložte souborem otázek, úkolů a námětů vhodných pro hlubší analýzu ve výuce. |
https://www.moderni-dejiny.cz/clanek/dokumentarni-film-jako-skolni-historicky-pramen/ https://www.moderni-dejiny.cz/clanek/didakticke-aspekty-audiovizualniho-svedectvi/ https://www.moderni-dejiny.cz/clanek/iwitness-databaze-pametniku-holokaustu-on-line/ https://www.moderni-dejiny.cz/clanek/politicka-anekdota-jako-historicky-pramen/ |
Téma: 8 |
Aplikační a portfoliové úkoly |
Vybraná literatura |
Plánování dějepisné výuky v základních pedagogických dokumentech. Ústřední (základní pedagogické dokumenty), a individuální programování výuky (ročníkové a tematické plány a plány vyučovací hodiny). |
Na příkladu konkrétního ŠVP a učebního plánu této školy vysvětlete transformaci RVP do ŠVP, mechanismus přidělování hodin, funkci disponibilních hodin apod. |
Beneš, Z. (1999). Manuál pro tvorbu Školního vzdělávacího programu. Práce. Hudecová, D., Beneš, Z. (2005). Manuál pro tvorbu Školního vzdělávacího programu. Vzdělávací obor dějepis. Albra – Práce. |
Téma: 9 |
Aplikační a portfoliový úkol |
Vybraná literatura |
Výchovně vzdělávací proces a jeho zvláštnosti při výuce dějepisu Obecně didaktická charakteristika procesu, jeho stránka obsahová a dějová; hlavní činitelé procesu, vyučování a učení; zvláštnosti a dějepis jako integrující předmět výrazně formativního zaměření, předpokládá uplatnění názorného vyučování (nejen jako ilustrace, ale jako jediná možnost zpřístupňování specifických historických poznatků, náročných na jejich osvojování); vede k rozvoji historického myšlení (logických myšlenkových postupů), k orientaci v čase a prostoru, k chápání historické geneze i horizontálních vazeb (chronologie, synchronizace). |
Na konkrétních příkladech objasněte specifické pojmy vztahující se k dějepisu: odlehlost a souběžnost učiva, historické myšlení apod. |
Julínek, S. (2008). Základy oborové didaktiky dějepisu. MU Brno. Labischová D., Gracová B.: (2008) Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita v Ostravě. |
Téma: 10 |
Aplikační a portfoliové úkoly |
Vybraná literatura |
Mediální výchova (MV) a její uplatnění v dějepisné výuce Široké uplatnění MV v dějepise jako důsledek absence možnosti přímého nazírání historické reality. |
Na příkladu edukačního média ze své praxe ukažte, které a jakým způsobem naplňujete cíle mediální gramotnosti a historického myšlení (např. kritický odstup od sdělovaných informací). |
Labischová D., Gracová B.: (2008) Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita v Ostravě. Labischová D., (2011). Didaktika mediální výchovy. Ostravská univerzita v Ostravě. |
Téma: 11 |
Aplikační a portfoliové úkoly |
Vybraná literatura |
Individuální plánování dějepisné výuky Individuální programování výuky (ročníkové a tematické plány a plány vyučovací hodiny). Stěžejní metoda přípravy učitele – didaktická analýza učiva (různé modely přípravy). |
Použijte některou ze svých příprav a popište kon-krétní příklad strukturované přípravy na dějepis-nou hodinu. |
Julínek, S. (2008). Základy oborové didaktiky dějepisu. MU Brno. Labischová, B. & Gracová, D. (2008). Příručka ke studia didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita v Ostravě.
|
Téma: 12 |
Aplikační a portfoliové úkoly |
Vybraná literatura |
Multiperspektivní metoda Multiperspektivita je podložena předpokladem, že při studiu minulosti, se setkáváme s tolerancí, rozporem, protikladem, dvojznačností, s různými názory, polopravdami, s částečnou představou, s jednostranností a předsudkem. Proto by jakýkoli pramenný materiál ve výuce měl reprezentovat mnohostrannost pohledů na dějiny. |
Na vybraném tematickém příkladu ilustrujte vhodné využití metody v dějepisné výuce za uplatnění většího počtu informačních zdrojů. Využijte protichůdné informace. Zmiňte potenciál i rizika této metody. |
Stradling, R. (2004). Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. MŠMT. Stradling, R. (2003). Jak učit evropské dějiny 20. století. MŠMT. |
Téma: 13 |
Aplikační a portfoliové úkoly |
Vybraná literatura |
Problematika vyučovacích forem dějepisné výuky; jejich utřídění a charakteristika Vyučovací formy jako organizační zabezpečení procesu výuky; formy třídně-hodinového systému; typy a druhy vyučovacích hodin dějepisu; povinné a zájmové mimotřídní a mimoškolní vyučovací formy. |
Zvolte některou z forem mimotřídní výuky (např. odbornou exkurzi), popište na konkrétním příkladu úkony s touto formou spojené, rizika i potenciál této formy. |
Julínek, S. (2008). Základy oborové didaktiky dějepisu. MU Brno.
|
Téma: 14 |
Aplikační a portfoliový úkol |
Vybraná literatura |
Koncept historické kultury a jeho aplikace ve výuce dějepisu. Tj.: Příklady projevů historické kultury, definování pojmu historické kultury, význam rozdílu mezi historickou informací historickou skutečností. |
Uveďte příklady projevů historické kultury. Jak se znalost konceptu projevuje ve výukové praxi učitele dějepisu; jak lze jeho prostřednictvím rozvíjet historické vědomí žáků?
|
Beneš, Z. (1995). Historický text a historická kultura. Praha. Beneš, Z. (2002). Co se školním dějepisem? In: Historie a škola I. Otázky koncepce českého školního dějepisu. Praha. 5-19. Historické vědomí a historická kultura. In: Labischová D., Gracová B.: (2008) Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita v Ostravě. 150-152. |
Okruh SZZ: 15 |
Aplikační a portfoliové úkoly |
Vybraná literatura |
Konstrukce zkušebního testu konstrukce zkušebního testu a jeho uplatnění v práci učitele dějepisu
|
Na základě vámi zkonstruovaného znalostního testu pro žáky v předmětu, na který máte aprobaci, ukažte, jak se test konstruuje, jak se zpracovávají data, jak se interpretují. K vybranému výstupu z výuky (referát, slohová práce, projekt,…) vytvořte kritéria a případně indikátory jeho hodnocení. |
Julínek, S. (2008). Základy oborové didaktiky dějepisu. MU Brno. Labischová D., Gracová B.: (2008) Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita v Ostravě. https://www.moderni-dejiny.cz/clanek/tvorba-testovych-otazek-na-zaklade-bloomovy-taxonomie/ |
Okruh SZZ: 16 |
Aplikační a portfoliový úkol |
Vybraná literatura |
Učení a vybrané výukové metody
Problémová metoda a problémové vyučování. Projektová výuka.
Problematika vyučovacích metod v dějepisné výuce; jejich utřídění a charakteristika Kritéria volby vyučovacích metod, jejich utřídění (metody motivační, expoziční, fixační a diagnostické) a charakteristika; metodické postupy podle fází kombinované a jiných typů vyučovacích hodin.
|
Uveďte příklady metodických postupů podle fází kombinované hodiny a jiných typů vyučovacích hodin. |
Kratochvílová, J. (2006). Teorie a praxe projektové výuky. Masarykova univerzita. Pasch, M. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál. Fisher, R., & Balcar, K. (2004). Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Portál. Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Portál. Julínek, S. (2008). Základy oborové didaktiky dějepisu. MU Brno. Labischová D., Gracová B.: (2008) Příručka ke studiu didak-tiky dějepisu. Ostravská univerzita v Ostravě. Hudecová, D., Labischová, D. (2009). Nebojme se výuky moderních dějin: nejnovější a soudobé dějiny v současném dějepisném vyučování. Albra. |
Okruh SZZ: 17 |
Aplikační a portfoliový úkol |
Vybraná literatura |
Problematika vyučovacích metod v dějepisné výuce II. – inscenační metody a multiperspektivní metoda |
Uveďte příklady metodických postupů podle fází kombinované a jiných typů vyučovacích hodin |
|
Okruh SZZ: 18 |
Aplikační a portfoliový úkol |
Vybraná literatura |
Hodnoty a postoje ve vzdělávání
Axiologické dimenze člověka (co je hodnota, charakter, ctnost, potřeba), charakteristika některých teorií hodnot. Hodnoty ve výchově a hodnotová dimenze v kurikulu ZŠ a SŠ. Morální výchova: její cíle a metody (kognitivní, emocionální, zaměřené na jednání).
Postoje, předsudky, stereotypy ve škole. Vývoj morálního usuzování (Piaget, Kolberg). Složky postoje, utváření a změny postojů ve výukové praxi. Typy předsudků a stereotypů (genderové, etnické atd.), jejich vliv na komunikaci učitele a žáků, rodičů atd. Labeling. Možnosti postojové změny u předsudků a stereotypů u žáků a učitelů. Rozvoj sociálních kompetencí a jejich souvislost s konceptem klíčových kompetencí. Výchovně vzdělávací proces a jeho zvláštnosti při výuce dějepisu v oblasti hodnotové a postojové. Dějepis jako integrující předmět výrazně formativního zaměření, předpokládá uplatnění názorného vyučování ke zpřístupňování specifických historických poznatků, náročných na jejich osvojování; vede k rozvoji historického myšlení logických myšlenkových postupů jako východiska k zaujímání kvalifikovaných postojů a porozumění hodnot. |
Na konkrétních příkladech dějepisné látky uveďte s pomocí bezprostředních či zprostředkovaných výchovných složek a kategoriálního systému historického vědomí vhodné příklady pro tvorbu hodnot a postojů.
|
Muchová, L. (2015). Morální výchova v nemorální společnosti? Centrum pro studium demokracie a kultury. Dorotíková, S. (1998). Filosofie hodnot: Problémy lidské existence, poznání a hodnocení. UK. (s. 28) Kučerová, S. (1996). Člověk, hodnota, výchova. Manacom. (s. 18). Hewstone, M., & Stroebe, W. (2006). Sociální psychologie. Moderní učebnice sociální psychologie. Portál. Řezáč, J. (1998). Sociální psychologie. Paido. Výrost, J., Slaměník, I., & Sollárová, E. (2019). Sociální psychologie: teorie, metody, aplikace. Grada. Julínek, S. (2008). Základy oborové didaktiky dějepisu. MU Brno. Labischová D., Gracová B.: (2008) Příručka ke studiu didak-tiky dějepisu. Ostravská univerzita v Ostravě. Hudecová, D. (2007). Jak modernizovat výuku dějepisu Výchovné a vzdělávací strategie v dějepisném vyučování. Albra. |
Okruh SZZ: 19 |
Aplikační a portfoliové úkoly |
Vybraná literatura |
Vizuální média, jejich členění, význam, didaktizace a uplatnění v dějepisné výuce. Obrazové sdělení nikoli jako pouhý odraz reality nýbrž jako záměr a jeho význam v historickém kontextu. |
Na konkrétním příkladu vizuálního média: karikatury, plakátu, komiksu historické fotografie nebo uměleckého díla demonstrujte některý z doporučovaných postupů pro analýzu a interpretaci vizuálního média. Doložte souborem otázek, úkolů a námětů pro hlubší analýzu ve výuce. |
Labischová D., Gracová B.: (2008) Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita v Ostravě. Labischová D., (2011). Didaktika mediální výchovy. Ostravská univerzita v Ostravě. |
Okruh SZZ: 20 |
Aplikační a portfoliový úkol |
Vybraná literatura |
Regionální dějiny a jejich využití ve výuce dějepisu Charakteristika regionálních dějin; jejich výhody a úskalí, možnosti využití; zdroje pro výuku regionálních dějin; využití institucí v rámci výuky regionálních dějin. |
Aplikace regionálních dějin na výuku dějepisu v regionu studenta (témata, možnosti, návrhy).
|
Bartoš, J., Schulz, J. & Trapl, M. (2004). Regionální dějiny: pojetí, poslání, metodika. Univerzita Palackého v Olomouci. Regionální dějiny v dějepisném vyučování na českých a slovenských školách: sborník z konference konané 23.-24. listopadu 2005. (2006). Filozofická fakulta UJEP.
Edukační možnosti regionální historiografie. In Výuka regionálních dějin na základní škole. Sb. příspěvků z konference 5. 6. 2014 v Schönsee, Plzeň 2014, s. 3-10. |
Okruh SZZ: 21 |
Aplikační a portfoliový úkol |
Vybraná literatura |
Terénní výuka a její využití ve výuce dějepisu Charakteristika terénní výuky; její výhody a úskalí, možnosti využití; zdroje pro terénní výuky; využití institucí, příprava učitele. |
Aplikace terénní dějepisné výuky v regionu studenta (témata, možnosti, návrhy).
|
Hofmann, E., & Svobodová, H. (2021). Terénní výuka na PdF MU. Podpora využití technologií a realizace výzkumných aktivit v pregraduálním vzdělávání budoucích učitelů. Masarykova univerzita.
Svobodová, H. et al. (2019). Koncepce terénní výuky pro základní školy. Na příkladu námětů pro krátkodobou a střednědobou terénní výuku vlastivědného a zeměpisného učiva. Masarykova univerzita. |
Okruh SZZ: 22 |
Aplikační a portfoliové úkoly |
Vybraná literatura |
Vývoj vyučovacího předmětu dějepis – zásadní dějinné zlomy a mezníky, zneužití předmětu v minulosti, možné inspirace z minulosti předmětu pro současnost. |
Popíše zajímavé okamžiky z vývoje dějepisu, na kterých lze ve výuce dějin ukázat charakteristické znaky doby. |
Jireček, M. (2014). Vývoj vyučovacího předmětu dějepis v letech 1918–2013. Masarykova univerzita. Julínek, S. (2008). Základy oborové didaktiky dějepisu. MU Brno. |
Okruh SZZ: 23 |
Aplikační a portfoliové úkoly |
Vybraná literatura |
Badatelská (konstruktivistická) výuka ve výuce dějepisu – historické myšlení, historická gramotnost, principy, výhody a nevýhody, možnosti využití. |
Aplikace badatelské výuky na zvolená dějepisná témata – možnosti využití, představení konstrukce badatelských lekcí. |
Soudobé dějiny. Příručka učitele badatelského dějepisu. (2022). Fraus.
|
Okruh SZZ: 24 |
Aplikační a portfoliový úkol |
Vybraná literatura |
Text a historický pramen v dějepisné výuce? Historický pramen, jeho klasifikace, úloha a didaktizace. |
|
https://www.moderni-dejiny.cz/clanek/antologie-skolnich-historickych-pramenu-na-www-moderni-dejiny-cz/ https://www.moderni-dejiny.cz/clanek/skolni-historicky-pisemny-pramen-ve-vyuce-dejepisu/ |
Povinná literatura:
1. Národní dějiny
Měřínský, Z.: České země od příchodu Slovanů po Velkou Moravu. Praha 2002
Profantová, N.: České země za raných Přemyslovců. Praha 2000.
Třeštík, D.: Počátky Přemyslovců. Praha 1997.
Žemlička, J.: Čechy v době knížecí (1034 - 1198). Praha 1997.
Žemlička, J.: Počátky Čech královských 1198 - 1253. Praha 2002.
Žemlička, J.: Století posledních Přemyslovců. Praha 1986, 1998.
Čechura, J.: České země v letech 1310 - 1437. I. - II. Praha 1999 - 2000.
Šmahel, F.: Husitské Čechy. Praha 2001.
Macek, J.: Jagellonský věk v českých zemích I. - IV. 1471 - 1526. Praha 2001 - 2002.
Janáček, J.: Doba předbělohorská 1526 - 1547 I/1-2. Praha 1971 - 1984.
Klučina, P.: Třicetiletá válka. Praha - Litomyšl 2000.
Bělina, P. - Kaše, J. - Kučera, J. P.: Velké dějiny zemí Koruny české, sv. X. 1740 - 1792. Praha 2001.
Petráň, J.: Počátky českého národního obrození. Praha 1990.
Lněničková, J.: České země v době předbřeznové 1792 - 1848. Praha 1999.
Efmertová, M. C.: České země v letech 1848 - 1918. Praha 1998.
Čapka, F.: Dějiny českých zemí 1800-1918. Brno 2003.
Kárník, Z.: České země v éře první republiky (1918 - 1938). I. - III. Praha 2000 - 2002.
Gebhart, J. - Kuklík, J.: Druhá republika 1938 - 39. Praha 2004.
Maršálek, P.: Protektorát Čechy a Morava. Praha 2002.
Kaplan, K.: Československo v poválečné Evropě. Praha 2004.
Vaculík, J. – Čapka, F.: Nástin českých dějin 20. století. Praha 1999.
2. Obecné dějiny
Collins, R.: Evropa raného středověku 300 - 1000. Praha 2004.
Teichová, A. a kol.: Dějiny středověku I. - II. Praha 1968.
Mezník, J.: Přehled dějin středověké západní Evropy. Brno 1995.
Seibt, F.: Lesk a bída středověku. Praha 2000.
MacKeney, R.: Evropa šestnáctého století. Praha 2001.
Drška, V. - Skřivan, A. - Stellner, F.: Kapitoly z dějin evropské politiky do roku 1648. Praha 1995.
Munck, T.: Evropa sedmnáctého století. Praha 2002.
Black, J.: Evropa osmnáctého století. Praha 2005.
Skřivan, A.: Evropská politika 1648 - 1914. Praha 1999.
Drška, V. - Skřivan, A. - Stellner, F.: Kapitoly z dějin mezinárodních vztahů 1648 - 1914. Praha 1994.
Sked, A.: Evropa 19. století. Praha 2005.
Hanuš, J.: Historie moderní doby. Brno 2004.
Johnson, P.: Dějiny 20. století. Praha 1991.
Moravcová, D. - Bělina, P.: Kapitoly z dějin mezinárodních vztahů 1914 - 1941. Praha 1998.
Nálevka, V.: Světová politika ve 20. století I. - II. Praha 2000.
Vinen, R.: Evropa 20. století. Praha 2005.
Wegs, J. R. - Ladrech. R.: Evropa po roce 1945. Praha 2005.
Štěpánek, K.: Obecné dějiny novověku I. Brno 2001.
Štěpánek, K. – Vaculík, J.: Obecné dějiny novověku II. – III. Brno 2000.
Vaculík, J.: Obecné dějiny novověku IV. Brno 1999.
Vaculík, J.: Přehled světových dějin v letech 1917-1945. Brno 2002.
Vaculík, J.: Obecné dějiny novověku V/2. Brno 2001.
3. Didaktika dějepisu
Beneš, Z.: Kleió ve školních škamnách a na stupínku. In: Český časopis historický, 1/2003, s. 1 – 24.
Julínek., S. a kol.: Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno 2004.
Labischová D. -Gracová B.: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha 2002.
Historie a škola I. Otázky koncepce českého školního dějepisu. Praha 2002.
Metodické inspirace. Dějepis ve škole. Milevsko 1998 - 2004
Tematické okruhy k státní závěrečné zkoušce
(platí pro PS 2024)
Navazující magisterské studium
Studijní program: UČITELSTVÍ DĚJEPISU PRO ZŠ
I. Dějepis
1. Islám.
(vznik islámu, prorok Mohamed, hidžra – hlavní náboženské texty – sunnité a šiité – vztah islámu k ostatním monoteistickýcm náboženstvím – Arabové ve středověku a jejich vliv na evropskou vědu a kulturu – právo a doktrína – náboženský a sociální charakter islámu – islámská expanze, významné konflikty od středověku do 20. století, islámský fundamentalismus)
2. Křesťanství.
(proces christianizace Evropy – papežství a koncily – nové myšlenkové proudy a hereze – církevní rozkoly – středověké a novověké mnišství – reformace, protireformace a rekatolizace – poutní tradice a lidová zbožnost – křesťanské misie – odraz osvícenství a josefinismu v náboženském životě – církev a křesťanství v moderní občanské společnosti – velké osobnosti církevních dějin)
3. Židovství.
(vznik judaismu a náboženské texty: Tanach, Tóra, Talmud – středověká židovská filozofie: Maimonides – novověké směry: haskala, chasidismus – židovský obchod a průmyslové podnikání v 19. a 20. století – sionismus a vznik státu Izrael – holokaust – významné postavy židovských dějin v 19. a 20. století)
4. Český stát ve střední Evropě.
(od Velkomoravské říše k přemyslovskému království – Území Přemyslovců – české země za vlády Lucemburků – od husitství k jagellonské vládě – země Koruny české v habsburském soustátí – jejich postavení a úloha od zemského patriotismu k modernímu českému národnímu povědomí)
5. České království a vedlejší země.
(státnické dílo Karla IV. – země Koruny české, postavení jednotlivých zemí v rámci Koruny, vývoj zemí Koruny české do vytvoření habsburské monarchie, Česká koruna za Habsburků)
6. Územní vývoj českého státu.
(český stát v období rozvinutého a vrcholného středověku – územní změny za Habsburků – od vzniku samostatného Československa až k České republice)
7. Česká a evropská reformace.
(čeští a evropští reformní kazatelé předhusitské doby – Mistr Jan Hus a česká reformace – Jednota bratrská – Předpoklady reformace 16. st. a její hlavní představitelé – Erasmus Rotterdamský a humanismus – Confessio augustana – reformace a tridentský koncil – zvláštnosti reformace v Anglii – novokřtěnectví – nekatolické církve a hnutí v předbělohorských Čechách a na Moravě – společensko-hospodářské otázky české a evropské reformace)
8. Česká otázka v kontextu dějin.
(otázky smyslu, identity a perspektiv "češství" – smysl českých dějin v kontextu evropských dějin – „češství a evropanství“ – česká otázka od Palackého k Masarykovi, polemika o tzv. smyslu českých dějin)
9. Češi a Němci v českých zemích.
(německá kolonizace – nacionalizace 19. století – Češi, Němci a vznik ČSR – dvacetiletí Čechů a Němců v demokratickém čs. státě, rozbití ČSR – protektorát a geneze odsunu – mezinárodní rámec odsunu sudetských Němců a jeho realizace, interpretace odsunu)
10. Kulturní epochy od pravěku po renesanci.
(charakteristika významných rysů a znaků, a to zejména hmotné kultury, architektury, malířství a sochařství a vhodné průměty se soudobými světonázory nebo životním stylem, nutno doložit konkrétními příklady)
11. Kulturní epochy od baroka po 20. století.
(baroko dynamické a klasické, rokoko – klasicismus a empír – romantismus a historismus – projevy moderní kultury v malířství a sochařství od impresionismu, secese a funkcionalismus v architektuře, nutno doložit konkrétními příklady)
12. Současná etnická struktura Evropy a její historie.
(pojmy národ a stát v dějinách – etnická mapa Evropy – románské: germánské, ugrofinské, baltské a slovanské národy – velké a malé národy a její historie – národnostní menšiny). Židé v Evropě. Romové.
13. Středověké a novověké město.
(vznik měst, rozvoj měst ve 13. století, tržní okruhy, cechy, výrobní a obchodní privilegia, měšťanská politika a kultura, rozvoj vzdělanosti, univerzity – světový trh, rozvoj obchodu, průmyslová revoluce, vznik průmyslových oblastí – úloha měst při formování a rozvoji občanské demokratické společnosti)
14. Národnostní situace ve střední a východní Evropě v 19. a 20. století.
(mnohonárodnostní monarchie 19. století: Rakousko-Uhersko, Rusko, Německé císařství, Osmanská říše – vznik „národních“ států po první světové válce – neúspěch meziválečné politiky ochrany menšin a radikální řešení problematiky menšin po druhé světové válce)
15. Kolonialismus v raném novověku.
(počátky kolonialismu a jeho vazby na zámořské objevy – historicko-geografická charakteristika – význam a důsledky sedmileté války pro další rozvoj koloniálních říší)
16. Kolonialismus v 19. a 20. století.
(historicko-geografická charakteristika koloniálních impérií v 19. a 20. století do konce druhé světové války – rozklad koloniálního systému po druhé světové válce)
17. Proměny politických režimů v 19. století.
(Latinská Amerika – revoluce doby předbřeznové – 1848/49)
18. Absolutistické monarchie od 17. století do Velké francouzské revoluce.
(charakteristika evropských monarchií: zejména Francie, Španělsko, habsburská monarchie, Anglie, Rusko, Polsko a Osmanská říše – významné události, které ovlivnily posílení, konzervaci nebo pád evropských absolutistických monarchií)
19. Absolutistické monarchie od 19. století do první světové války.
(charakteristika evropských monarchií: zejména Francie, Španělsko, habsburská monarchie, Anglie, Rusko a Osmanská říše – významné události, které ovlivnily posílení, konzervaci nebo pád evropských absolutistických monarchií)
20. "Východní otázka" v mezinárodních vztazích 19. a 20. století.
(krize Osmanské říše v první polovině 19. století – rusko-turecká válka a berlínský kongres 1878 – balkánské války 1912–1913 – rozpad Osmanské říše po první světové válce)
21. Globální krize první poloviny 20. století, jejich příčiny, průběh a důsledky.
(první světová válka – hospodářská krize – druhá světová válka)
22. Evropa mezi světovými válkami.
(demokratické a totalitní režimy v Evropě – mezinárodní řešení bezpečnostní situace)
23. Demokracie a totalita od roku 1945 do roku 1960.
(první fáze studené války – dekolonizace – OSN – osobnosti: Západ, Východ, třetí svět)
24. Demokracie a totalita od roku 1961 do roku 1993.
(studená válka – dekolonizace – osobnosti: Západ, Východ, třetí svět)
II. Didaktika
1. Vznik didaktiky dějepisu, charakteristika předmětu
Vznik disciplíny jako výsledek diferenciačního procesu novodobého rozvoje věd, hlavní představitelé a významnější metodické práce; charakteristika cílů didaktiky dějepisu a definování jejího předmětu.
2. Vztah historie jako vědy k dějepisu jako vyučovacímu předmětu
Dějepisný didaktický systém jako pedagogická modifikace vědního systému historie, příbuzné znaky a odlišnosti.
3. Místo dějepisu v soustavě vyučovacích předmětů
Postavení dějepisu jako integrujícího předmětu společenskovědního vzdělání - součásti všeobecného vzdělání; vztah k ostatním vyučovacím předmětům, otázka vertikálních a horizontálních souvislostí, intro- a interdisciplinární koordinace.
4. Pojetí dějepisu
Charakteristika významu předmětu, jeho obsahu, cílů a úkolů v oblasti poznatkové, hodnotové a schopnostní a dovednostní.
5. Co rozumíte soustavou dějepisného vyučování a v kterých základních pedagogických dokumentech je zakotvena
Soustava jako soubor specifických kvalit, jež má žák na určitém stupni či druhu školy získat; různé stupně konkretizace učiva v základních pedagogických dokumentech; charakteristika učebních plánů, učebních osnov (cyklické osnování učiva) a dějepisných učebnic (analýza jejich funkce informativní, formativní a metodologické).
6. Teorie výběru dějepisného učiva
Řešení disproporce mezi sumativním nárůstem historického obsahu, náročného pro žáky, a jejich reálnými schopnostmi; různé přístupy výběru - např. liberální, paradigmatický, systémový - základního učiva.
7. Teoretické otázky didaktické analýzy
Analýza jako stěžejní metoda didaktiky dějepisu umožňující fundovanou rozvahu i objektivní hodnocení veškeré didaktické činnosti; analýza obsahová (historická), didaktická (hodnotová) a organizačně metodická.
8. Plánování dějepisné výuky
Ústřední (základní pedagogické dokumenty), regionální (metodická činnost regionálních dějepisných kabinetů) a individuální programování výuky (ročníkové a tematické plány a plány vyučovací hodiny).
9. Výchovně vzdělávací proces a jeho zvláštnosti při výuce dějepisu
Obecně didaktická charakteristika procesu, jeho stránka obsahová a dějová; hlavní činitelé procesu, vyučování a učení; zvláštnosti a dějepis jako integrující předmět výrazně formativního zaměření, předpokládá uplatnění názorného vyučování (nejen jako ilustrace, ale jako jediná možnost zpřístupňování specifických historických poznatků, náročných na jejich osvojování); vede k rozvoji historického myšlení (logických myšlenkových postupů), k orientaci v čase a prostoru, k chápání historické geneze i horizontálních vazeb (chronologie, synchronizace).
10. Problematika vyučovacích forem dějepisné výuky; jejich utřídění a charakteristika
Vyučovací formy jako organizační zabezpečení procesu výuky; formy třídně-hodinového systému; typy a druhy vyučovacích hodin dějepisu; povinné a zájmové mimotřídní a mimoškolní vyučovací formy.
11. Problematika vyučovacích metod dějepisné výuky; jejich utřídění a charakteristika
Kritéria volby vyučovacích metod, jejich utřídění (metody motivační, expoziční, fixační a diagnostické) a charakteristika; příklady metodických postupů podle fází kombinované a jiných typů vyučovacích hodin.
12. Význam názornosti pro výuku dějepisu; utřídění a charakteristika vyučovacích prostředků
Didaktická nutnost názorného vyučování v dějepise (nemožnost uplatnění principu živého nazírání); účinnost bezprostředního a zprostředkovaného názoru; míra názornosti; názorná pomůcka jako východisko smyslového poznání a zdroj komunikace, specifika symbolických pomůcek; utřídění vyučovacích prostředků, didaktická technika.
13. Specifický význam textových pomůcek ve výuce dějepisu
Textové pomůcky jako východisko teoretického poznávání; práce s písemným historickým pramenem; utřídění textových pomůcek a jejich charakteristika.
14. Základní otázky pedagogického výzkumu a jeho uplatnění v teoretické práci učitele dějepisu
Charakteristika jednotlivých fází pedagogického výzkumu a jim odpovídajících výzkumných metod a technik; struktura výzkumného projektu jako výchozího materiálu pro vstupní oponenturu; základní soubor a stanovení vzorku respondentů, konstrukce zkušebního testu a jeho uplatnění v práci učitele dějepisu.
15. Nové trendy v didaktice dějepisu
Koncept historické kultury a jeho aplikace ve výuce dějepisu. Tj.: Příklady projevů historické kultury, definování pojmu historické kultury, význam rozdílu mezi historickou informací historickou skutečností. Jak se znalost konceptu projevuje ve výukové praxi učitele dějepisu; jak lze jeho prostřednictvím rozvíjet historické vědomí žáků.
16. Regionální dějiny a jejich využití ve výuce dějepisu
Charakteristika regionálních dějin; jejich výhody a úskalí, možnosti využití; zdroje pro výuku regionálních dějin; využití institucí v rámci výuky regionálních dějin; aplikace regionálních dějin na výuku dějepisu v regionu studenta (témata, možnosti, návrhy); terénní výuka v rámci výuky regionálních dějin.
Obhajoby bakalářských a magisterských diplomových prací
Dvě tištěné diplomové práce v pevné nebo kroužkové vazbě (text může být po obou stranách listu) diplomant odevzdává svému vedoucímu práce nebo sekretářce katedry historie nejpozději 3 týdny před obhajobou.
Je odpovědností vedoucího práce (platí i pro externisty) a diplomanta, že diplomové práce budou na katedře historie ve stanoveném termínu. Vedoucí práce zodpovídá za přítomnost minimálně jedné tištěné práce u obhajoby.
Délka vlastní obhajoby: 15-20 min
1) Úvodní expozé diplomanta (cca 5-7 min) – stručné představení obsahu práce, stanovených cílů, stěžejních pramenů, literatury, metod práce. Pokud diplomant potřebuje, připraví si poznámky, je možné využít ppt prezentaci, o které je nutno předem informovat vedoucího práce i předsedu komise a technicky vše zajistit před začátkem obhajob pro hladký průběh. Ppt prezentace musí být připravena tak, aby respektovala vymezený čas pro tuto část obhajoby, tedy do 7 min.
2) Přečtení posudků vedoucího práce a oponenta.
3) Reakce diplomanta na výtky a připomínky v posudcích (doporučujeme připravit se předem, nenechávat na spontánní reakci.
4) Otázky členů komise a odpovědi diplomanta.
Okruhy k závěrečné zkoušce oboru
Učitelství dějepisu pro střední školy – způsobilost vykonávat přímou pedagogickou činnost na SŠ
I. Obhajoba závěrečné práce
II. Dějepis s didaktikou
1. Textová didaktická média s akcentem na didaktizované písemné prameny starších dějin a jejich zařazení do středoškolské výuky.
2. Textová didaktická média s akcentem na didaktizované písemné prameny moderních dějin a jejich zařazení do středoškolské výuky.
3. Specifika předmětu dějepis v Rámcových vzdělávacích programech pro gymnázia a střední odborné vzdělávání
4. Specifika vizuálních a audiovizuálních médií a jejich metodická aplikace do dějepisné výuky.
5. Didaktizace uměleckého díla a jeho aplikace do dějepisné výuky.
6. Regionalistika v dějepisné výuce střední školy.
7. Badatelská výuka v dějepisu.
8. Klíčové mezníky pozdně středověké a raně novověké Moravy.
9. Aktuální problémy studia středověkých a raně-novověkých dějin.
10. Aktuální problémy studia dějin 19. a 20. stol.
11. Stěžejní historické mýty a stereotypy českých dějin.
12. Střední a východní Evropa v 19. a 20. stol optikou středoškolského dějepisu.
13. Národnostní menšiny ve střední a východní Evropě v 19. a 20. stol.
14. Církevní dějiny 19. a 20 stol.
15. Didaktická aplikace vybraného historického tématu do dějepisné výuky – návrh forem, metod a prostředků, časové rozvržení, prohlubující informační zdroje apod.
III. Literatura
BARTOŠ, Josef – SCHULZ, Jindřich – TRAPL, Miloš, Regionální dějiny. Pojetí, poslání, metodika, Olomouc 2004.
CERMANN Ivo, - KOLDINSKÁ Marie Šedivá, kol.: Základní problémy studia raného novověku. NLN – Nakladatelství Lidové noviny Praha 2013.
HONZÁK, František – PEČENKA, Marek – STELLNER, František – VLČKOVÁ, Jitka, Evropa v proměnách staletí, Praha 2001.
JIRÁSEK Zdeněk – Písková Milada: Čítanka k obecným a českým dějinám 20. století. Slezská univerzita 1997.
JOHNSON, Paul. Dějiny 20. století. LEDA: Praha, 2022.
KŘEN, Jan, Dvě století střední Evropy, Argo: Praha, 2019.
LABISCHOVÁ, Denisa – GRACOVÁ, Blažena. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
MAREK Zdeněk –Sklenářová Sylva –Štěpán Jiří: Dokumenty obecných dějin 20. století. Hradec Králové 2006.
MERVART Jan –Musilová Dana– Veselý Martin: Čítanka k dějinám 20. století. Hradec Králové 2005.
PANDEL, Hans Jürgen – SCHNEIDER, Gerhard (eds). Handbuch Medien im Geschichtsunterricht. Schwalbach/Ts.: Wochenschau, 2005.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál 1996.
PUTNA, Martin C., Obrazy z dějin střední Evropy, Praha 2018.
RAK, Jiří. Bývali Čechové…České historické mýty a stereotypy. Praha: H&H, 1994.
SKOUPÝ Arnošt: Texty k obecným dějinám novověku. II. 1871-1918. Olomouc 1992.
Stereotypy a mýty v dějepisném vyučování. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2008.
STRADLING, Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha: MŠMT, 2004.
STRADLING, Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha: MŠMT, 2004.
IV. Manuál k průběhu ZZ
Program je ukončen absolvováním obhajoby závěrečné písemné práce a závěrečné zkoušky před komisí. Otázky vycházejí z jednotlivých prezentovaných didaktických a historiografických disciplín. Zkouška prověřuje schopnost vyložit konkrétní historické téma z absolvovaných disciplín s využitím historických informačních zdrojů (pramenů) a didaktizovat je dle požadavků kladených na středoškolskou výuku.